L’Industrie Hôtelière

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Joyce Hôtel, a model of committment for the environment

October 2010

The Joyce Hotel opened its gates in November 2009 in the 9th arrondissement of Paris. The management agreed with architect Philippe Maidenberg to think of environment-friendly solutions. The Astotel Group wanted to open a new hotel in a spirit of environment-friendliness, by involving its teams. The reflection then started with Sophie Cortese, the group’s Director of Quality and Sustainable Development. The 44-room hotel should be granted the eco-label. 

Respect and aesthetics 

Thanks to a contract signed with EDF, the hotel contributes to the development of renewable energy sources with up to 50% of its electricity consumption, while all the light bulbs are low consumption. In the bathrooms for instance, where the light bulbs took quite some time to reach their maximum power, more efficient lightbulbs had to be found. « The most difficult part is to commit to sustainable development while keeping our aesthetical expectations. » said Sophie Cortese. In that spirit, IT devices have been granted the European label Energy Star and the TVs are also among those which consume the smallest energy resources.

Green products

The Joyce Hotel offers its clientele the range of N Ki organic products whose formulas have been labelled Ecocert and Cosmebio, with the preoccupation to replace packaged products by refillable soap and shower gel dispensers. All the hotel taps include foamers, and the toilet paper is made from recycled paper.

Awareness

The monitoring of the electricity and water consumption will be established, as well as a waste reduction plan that will apply to the rooms, which will get several dustbins for sorting waste. This, as well as the laundry and towels on-demand change are measures that involve both the client and the staff. The three employees in charge of housekeeping have been trained and use Ecocert-labelled environment-friendly products. Thus, a poster information campaign on these daily acts will be set in motion as soon as the hotel is granted its « Eco label ».

Organic breakfasts

For breakfasts, organic products are preferred, with bread and pastries from the organic baker Moisan and fair trade coffees and teas. Step by step, everything is put in place. For now, the clientele is very French but foreigners, especially Spaniards and Italians, also appreciate this little Parisian place whose rooms are priced from 160 to 280 euros. The Astotel Group wishes to continue on the environmental path for all of its hotels.

Joyce Hôtel, un modèle d’engagement pour l’environnement

Octobre 2010

Le Joyce Hotel a ouvert en novembre 2009 dons le 9ème arrondissement parisien. La direction s’est accordée avec l’architecte Philippe Maidenberg pour réfléchir à des solutions de respect de l’environnement.

Le groupe Astotel souhaitait ouvrir un nouvel hôtel dans un esprit de respect de l’environnement, en impliquant ses équipes. Une réflexion s’est donc opérée avec Sophie Cortese, la directrice qualité et développement durable du groupe. L’hôtel de 44 chambres devrait bénéficier de l’Eco label.

Respect et esthétisme

Grâce à un contrat passé avec EDF, l’hôtel contribue au développement de sources d’énergie renouvelables à hauteur de 50% de sa consommation en électricité tandis que la totalité des ampoules sont du type basse consommation. Dans les salles de bain par exemple, où les ampoules basse consommation prenaient du temps à atteindre leur puissance maximale, des ampoules plus performantes ont du être trouvées. « Le plus difficile est de s’engager pour le développement durable tout en conservant notre ligne esthétique », explique Sophie Cortese.

Dans cet esprit, les équipements informatiques portent le label européen Energy Star et les TV sont aussi de celles qui consomment le moins d’énergie.

Produits verts

Le Joyce Hotel offre à sa clientèle la gamme de produits bio N Ki dont les formules sont labellisées Ecocert et Cosmebio, avec la préoccupation de remplacer les produits emballés par des distributeurs de savons et gels douche rechargeables. Tous les robinets de l’établissement sont équipés de mousseurs, de même que le papier toilette est d’origine recyclé.

Sensibilisation

Le suivi de consommation en électricité et eau va être mis en place, de même qu’un plan de réduction des déchets qui s’appliquera aux chambres qui recevront plusieurs corbeilles en vue d’un tri sélectif. Ce dernier point, tout comme le changement du linge et des serviettes à la demande sont des mesures qui impliquent le client et le personnel. Les trois personnes en charge du ménage ont été sensibilisées à ces démarches et utilisent des produits Ecocert respectueux de l’environnement. Ainsi, une campagne d’affichage et de documentation sur ces gestes du quotidien sera développée dès que l’hôtel aura reçu son « Eco label ».

Petits-déjeuners bio

Pour les petits-déjeuners, les produits bio sont privilégiés, avec du pain et des viennoiseries du boulanger bio Moisan et des cafés et thés issus du commerce équitable. Tout se met peu à peu en place. La clientèle est pour le moment très française mais les étrangers, notamment espagnols et italiens, apprécient aussi cette petite adresse parisienne qui affiche les chambres de 160 à 280 euros. Le groupe Astotel souhaite prolonger, à terme, cette démarche à l’ensemble de ses établissements.